Frivilligservice svarer blant annet på spørsmål om system, organisasjon, mottak av nye frivillige og kurs. Her er eksempler på henvendelser som Frivilligservice mottar og svarer på:
System – pålogging, bruk, tilganger og feilrettinger i de ulike systemene våre.
Generelle organisasjonsspørsmål – for eksempel drift av lokalforeningen, ulike aktiviteter, retningslinjer, politiattest, taushets- og etikkerklæring, personvern, forsikring, bestilling av reise og ID-kort.
Mottak av nye frivillige – prosess med mottak, registrering av nye frivillige i DiBa, taushets- og etikkerklæring, politiattest, pålogging for nye frivillige og kurs for nye frivillige.
Kurs – krav til opplæring i de ulike aktivitetene, kursdokumenter, kursinnhold eller kursrelaterte henvendelser.
I tillegg til å svare på henvendelser, bruker Frivilligservice den verdifulle innsikten fra frivilliges hverdag til å løfte behov og finne løsninger på gjentagende problemstillinger, slik at det blir lettere å være frivillig i Røde Kors.